Wat je moet weten over Conversie Optimalisatie

8 oktober 2014 - Door

Als bedrijf ben je altijd bezig met het behalen van omzet. Maar laat jij als bedrijf geen omzet liggen met jouw website? De hoogste tijd om te starten met conversie optimalisatie.

Nu hoor ik je denken “Conversie optimalisatie, daar heb ik wel eens van gehoord, maar wat moet ik er mee? Grote kans dat je er inderdaad van hebt gehoord, dat mensen teksten en kleurtjes testen op hun website om zo meer klanten binnen te halen. Maar waarom moet ik dat op mijn website toepassen?”

Ten eerste wil ik wat ophelderen, conversie optimalisatie gaat niet over het testen van kleuren en knoppen. Het gaat veel verder, in het inzicht krijgen in jouw klant en hoe je dit kan vertalen op jouw website. Hoe zorg er ervoor dat jij aansluit bij wat zij nodig hebben.

Zoals Peep Laja van het blog conversionxl.com omschrijft:

Conversie optimalisatie is het proces van het verbeteren van websites of landingspagina’s met het doel om meer bezoekers om te zetten in klanten. Hoe hoger het conversiepercentage (%), hoe meer verkoop (leads, inschrijvingen, etc) je krijgt.

Door het uitvoeren van testen op jouw website naar aanleiding van gedetailleerd onderzoek naar jouw doelgroep, wordt je website beter en levert hij meer omzet op. Maar wat betekent dat voor jouw bedrijf?

What’s in it for you

Ieder bedrijf heeft als doelstelling omzet genereren, mocht dit niet het geval zijn voor jouw bedrijf dan zou ik maar eens goed naar je prioriteiten kijken. Je werkt elke dag keihard om het bedrijf in goede banen te leiden, omzet te genereren en te zorgen voor je werknemers. Leads en klanten worden via verschillende kanalen en campagnes binnengehaald. De website van jouw bedrijf is een belangrijk onderdeel.

Wat levert conversie optimalisatie jouw bedrijf op:

  • Hogere conversie en meer omzet – Zonder extra geld uit te geven aan bezoekers haal je meer omzet uit je bestaande bezoekers. Verdubbel je de conversie, dan halveer je de acquisitiekosten.
  • Meer inzicht in je doelgroep – Iedere test levert nieuwe inzichten op die je op andere plaatsen in je bedrijf weer kan gebruiken.
  • First mover advantage – Wanneer jouw website voldoet aan de verwachting van jouw bezoeker wordt hij bij jou klant en niet bij de concurrent.

Laten we eens kijken naar een voorbeeld van conversie optimsalisatie:

Stel je hebt een website met doel om leads te generen voor jouw product. Er komen per maand 20.000 bezoeken naar de site en je haalt hier 400 aankopen uit. Je hebt een conversiepercentage van 2%( aantal transacties/aantal bezoeken*100=conversiepercentage) en een gemiddelde orderwaarde van 100 euro. De website levert dus 40000 omzet per maand op.

Wanneer we starten met conversie optimalisatie achterhalen we waarom 98% (19.600 bezoeken) niet converteert. Daar draait het bij conversie optimalisatie om, uitzoeken waarom bezoekers niet converteren en dit oplossen.

a-b-testingNa interviews met potentiële en bestaande klanten komen we tot de conclusie dat de landingspagina niet duidelijk laat zien welke toegevoegde waarde het product oplevert. Om dit probleem op te lossen, maken we een variant op de bestaande productpagina en laten we de klant aan de hand van gedetailleerde productfoto’s en een goed opgestelde omschrijving de toegevoegde waarde zien.

We starten een test en na een week komen we tot de volgende conclusie: de variant van de productpagina levert 75% meer conversies op, en heeft een conversiepercentage van 3,5%. Deze verbetering levert dus uiteindelijk 700 aankopen op, wat neerkomt op een omzet per maand van 70.000 euro. Omzet die je anders liet liggen omdat je productpagina niet geoptimaliseerd was.

Wanneer zet je het eigenlijk in?

Ik ga niet zeggen dat conversie optimalisatie voor iedere website geschikt is, maar wanneer je als bedrijf leads en klanten via je website genereert, een webshop hebt of een SaaS (Software-as-a-Service) oplossing aanbiedt, is conversie optimalisatie een uitstekend middel om meer omzet te halen, zonder meer geld uit te geven aan extra bezoekers.

Heeft je website een duidelijk doel om van bezoekers klanten te maken, dan kun je niet om conversie optimalisatie heen. Grote kans dat je concurrent namelijk op het punt staat om te beginnen of al begonnen is.

In de meeste gevallen is een nieuwe website geen oplossing voor meer conversies. Sterker nog, het kan zelf leiden tot minder conversies. In veel gevallen wordt er niet goed nagedacht over wat de bezoeker nu wil en moet de website er komen omdat de oude “niet meer van deze tijd is”. Wat in mijn ogen een slechte reden is.

Je kunt beter eerst met conversie optimalisatie beginnen met je huidige website, zo krijg je meer inzicht in de bezoeker en wat hij wil. Later kun je dit eventueel vertalen naar een nieuwe website, maar voor het zover is kun je beter wachten tot je meer weet over je klant.

Is het iets voor jullie bedrijf?

Je wilt nu natuurlijk weten of conversie optimalisatie iets voor jouw bedrijf kan zijn? Hieronder leg ik in een aantal stappen uit hoe je kunt zien of conversie optimalisatie interessant is.

  1. Bereken je huidige conversiepercentage – Zoek op hoeveel je bezoeken jouw website afgelopen maand heeft ontvangen. Bekijk ook het aantal conversies (leads, aankopen, ingevulde contactformulieren, etc). Bereken vervolgens het conversiepercentage met de volgende berekening:aantal conversies / aantal bezoeken * 100% = conversiepercentage
  2. Bereken de gemiddelde orderwaarde per conversie – Het is belangrijk om te weten hoeveel een conversie oplevert om inzicht te krijgen hoeveel jouw website oplevert. Dit kan bijvoorbeeld de gemiddelde omzet per lead zijn of alle aankopen via de website gedeeld door het aantal conversies.
  3. Resultaat hogere conversie – Bereken via onze conversie calculator hoeveel jouw website meer kan opleveren. Of bereken het zo:Aantal conversies * 1,2 (20% extra) * gemiddelde orderwaarde = verwachte omzet per maand

Wanneer je dit berekent en je tot de conclusie komt dat jouw website een conversiepercentage heeft van 2 tot 3% dan zit je op het gemiddelde. Er valt dus nog een grote winst te behalen. Door beter aan te sluiten op de wensen van je bezoeker je zelf groeien naar 6 á 7%. Dat is de kracht van conversie optimalisatie.


Geplaatst in:


Over Pieter Baecke

Eigenaar van ZetOm en gek op conversies. Dagelijks bezig met het verbeteren van websites, zodat ze meer bezoekers omzetten in klanten. Wat de klanten van ZetOm weer omzet op levert. Heb je een vraag stel hem dan gerust via pieter@zetom.nl of stuur een tweet naar @pieterbaecke



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *