Online Trends 2014

26 november 2013 - Door

De goede Sint, de kerstboom en de oliebollen staan weer voor de deur. Dus ook de tijd van de lijstjes, overzichten en trends voor het nieuwe jaar breekt weer aan.
Digitale trends en tools in 60 minuten zorgt dat je in een uurtje op de hoogte bent van Online Trends 2014.
Twaalf experts leggen uit welke online ontwikkelingen je niet mag missen. Daarnaast krijg je tips hoe je deze trends succesvol zelf kunt toepassen.  Hieronder een korte omschrijving van de twaalf trends. Voor  het completen overzicht tips en trucs moet je even 60 minuten (nou ja iets meer) vrijmaken en het boek lezen.

Trend 1: Mobiele Websites

Steeds meer mensen bezoeken je website via hun smartphone of tablet. Heb jij nog geen mobiele website, onderneem dan nu de juiste stappen. Anders kan dit je klanten kosten.

Trend 2: Flat design

Ook websites zijn gevoelig voor modetrends. Daarom is het goed om regelmatig je design op te frissen. Moet je met iedere trend meedoen? Ik denk van niet. De trend voor 2014 is flatdesign, letterlijk zo plat als een dubbeltje. Windows en Apple zijn mooie voorbeelden hiervan. Maar ook Nederlandse merken als HEMA, NS en Douwe Egberts volgen in rap tempo. In het boekje krijg je tips waar je op moet letten als je met deze trend mee wil doen.

Trend 3: De opmars van klantvriendelijke content

Content(marketing) is hot…maar hoe zorg je dat jouw content ook bekeken/gelezen wordt? Enkele tips uit het boek: zorg voor toegevoegde waarde voor je doelgroep en laat gebruikers zelf kiezen hoe ze jouw informatie kunnen ontvangen.

Trend 4: Van grote communicatieafdeling naar kleine hub

De communicatieprofessional krijgt een nieuwe rol. Het gaat niet zo zeer meer om bereiken en beïnvloeden van doelgroepen, maar om interacties en relaties. Nieuwe kansen dus voor professionals die bereid zijn te specialiseren (klantcontact, marketing en allround copywriting) Bovendien moeten zij de dynamiek van de netwerksamenleving begrijpen.

Trend 5: Online crisiscommunicatie: het volk aan de macht

Verspreiding van berichten via social media gaat snel, razendsnel. Leuk als het positief is, minder als het negatief is. De mogelijkheden van de online communicatie via social media vraagt om snelle reactie, dus tijd om het crisisdraaiboek aan te pakken.

Trend 6: Behoefte aan inzicht in de customer journey

Bedrijven moeten meer halen uit webstatistieken. Vaak blijft het nu beperkt tot aantallen bezoekers, gemiddelde tijd op de site etc. Maar wij weten al langer dat meetbare doelen belangrijker zijn. Denk aan ingevulde contactformulieren, aankopen, downloads. Bovendien draagt inzicht in de verkeersbronnen en content bij aan het bepalen welke marketing inspanningen daadwerkelijk omzet opleveren.

Trend 7: Intranet als (mobiele) serviceomgeving

Wie zit er nu nog 8 uur op dezelfde werkplek? Intranet, ofwel digitale werkomgeving biedt mogelijkheden om snel en effectief contact te hebben met collega’s of zelfs mensen buiten de organisatie. Het is dan wel belangrijk om de juiste tools beschikbaar zijn voor de gebruikers.
Tijdwinst en kennisdeling zijn belangrijke speerpunten.

Trend 8: Integratie mobiel in ons dagelijks leven

We zijn altijd en overal verbonden met internet. Naast de smartphone (waar we bijna allemaal wel al aan gewend zijn) komen er nieuwe apparaten waarmee we nog meer mobiel verbonden zullen zijn. Op korte termijn betekent dit dat je moet zorgen dat je website responsive is, voor een optimale webervaring. Verder zul je als ondernemer, manager of professional moeten nadenken hoe je in de toekomst gebruikers beter kunt helpen met deze nieuwe technologieën.

Trend 9: Online Communitymanagement

Je moet de doelgroep niet alleen aantrekken maar ook boeien en binden. Dit vraagt niet alleen om een online aanwezigheid op verschillende platformen, maar ook om een verandering binnen de organisatie. Het bouwen van online communities is dan ook een vorm van lange termijn marketing.

Trend 10: Instagramification en visual stroytelling

Visuele content wordt steeds belangrijker. Denk aan Instagram en Vine.  De social media gebruiker zit namelijk niet te wachten op lange stukken tekst. Nee een beeld zegt meer dan duizend woorden. Goed om rekening mee te houden bij je content creatie.

Trend 11: Gebruikerspsychologie als volgende fase in siteoptimalisatie

Denken als je gebruiker zal de prestaties van je apps en websites verhogen. Zo kun je zorgen dat je je doelstellingen (x aantal ingevulde contactformulieren, x aantal verkopen van product/dienst A, x aantal downloads) wel behaalt.
Voor online succes moet je inspelen op de behoeften van de klant en op het gedrag van de klant.

Trend 12: Bloggen steeds persoonlijker

Bloggen is hot. Mensen houden van actuele, handige, online informatie en zoekmachines ook.  De grote uitdaging in 2014 is om persoonlijke blogs te schrijven, zelfs als je een blog zakelijk inzet.

Ben jij graag op de hoogte van de laatste trends en mogelijkheden om deze zelf toe te passen? Dan is dit boek een echte aanrader.

Nog meer lijstjes/trends/voorspellingen voor 2014:
10 Webdesigntrends voor 2014 (Frankwatching)

Vijf digitale trends en groeiverwachtingen voor 2014 (Molblog)

De trends voor ondernemers in 2014 (MKB Service Desk)

Heb jij nog aanvullingen of interessante jaaroverzichten en voorspellingen op gebied van ondernemen of (online) marketing? Deel ze hieronder.

 


Geplaatst in: , , , ,


Over Pieter Baecke

Eigenaar van ZetOm en gek op conversies. Dagelijks bezig met het verbeteren van websites, zodat ze meer bezoekers omzetten in klanten. Wat de klanten van ZetOm weer omzet op levert. Heb je een vraag stel hem dan gerust via pieter@zetom.nl of stuur een tweet naar @pieterbaecke



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *