Je eerste A/B test met Google Experimenten

29 oktober 2014 - Door mijn-eerste-ab-test

Je weet dat conversie optimalisatie belangrijk is voor jouw website. Maar hoe start je hier nu mee? In dit artikel zal ik je uitleggen hoe je start met je eerste optimalisatie test.

Laten we beginnen met wat je kunt testen.

Er zijn natuurlijk een legio aan mogelijkheden zoals titels, kleurtjes van knoppen, afbeeldingen en nog veel meer. Maar daar draait het bij conversie optimalisatie niet om. Uiteindelijk wil je de website beter maken voor jouw bezoeker, zodat hij of zij vindt wat hij zoekt.

Er zijn al zoveel testen uitgevoerd die resultaat opleveren dat je hier best met een schuin oog naar mag kijken. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Tip:

  • Heb je weinig verkeer of weinig conversies? Dan kan het lang duren voordat een experiment een betrouwbaar resultaat oplevert. Als je maandelijks maar 1000 bezoekers hebt kun je beter microconversies testen zoals inschrijvingen voor nieuwsbrieven. Deze microconversies kunnen bijdragen aan het pad dat bezoekers afleggen voordat ze klant worden, de zogeheten customer journey.

Wat kan je testen?

Ik zal aan de hand van wat cases uitleggen welke mogelijkheden je hebt.

1. Waarde propositie

Vertel duidelijk waarom bezoekers voor jou moeten kiezen. Laat jouw unieke waardepropositie zien en converteer meer bezoekers.

EA verhoogde het aantal registraties met 128% door aanpassing van hun waardepropositie.

waardepropositie-sims3

2. Headline

Headlines zijn ontzettend belangrijk. Bezoekers bepalen namelijk of zij jouw pagina bekijken aan de hand van de headline. Zorg dat je dus direct duidelijk maakt wat de bezoeker van jouw pagina kan verwachten.

Lees hoe Movexa 89,97% meer verkopen genereerde door zijn headline duidelijker te maken.

headline-movexa

3. Frictie

Door de frictie die bezoekers ervaren te verlagen, zullen je conversies om hoog schieten. Vraag geen onnodige informatie in een formulier.

Eduhub genereerde €50.000 euro extra omzet door velden optioneel te maken in hun formulier.

frictie-eduhub

4.Vertrouwen

Door het toevoegen van testimonials, reviews of symbolen kun je vertrouwen creëren bij bezoekers. Voeg deze toe aan jouw website om conversie te verhogen.

Door reviews van klanten toe te voegen aan hun webshop verhoogde Express Watch hun sales met bijna 59%.

vertrouwen-express-watch

5. Call to action

Je wilt dat bezoekers een actie uitvoeren op jouw pagina. Zorg dat deze prominent aanwezig is. Gebruik geen woorden zoals ‘Aanvragen’ of ‘Inschrijven’.

Leer hoe Empire Flippers 33,1% meer inschrijvingen kreeg voor een account.

call-to-action-empire-flippers

 

Heb je al een idee wat je gaat testen? Mooi.

Ik zal je nu uitleggen hoe je een test op kan zetten in Google Analytics.

Stap 1: Login bij Google Analytics

Ga naar http://www.google.nl/analytics en klik op aanmelden om in te loggen. Open het dashboard van jouw website en ga naar Gedrag>Experimenten.

experimenten

Hier vind je het overzicht van alle experimenten die al zijn uitgevoerd. Je kan hier je experiment aanmaken.

Stap 2: Maak een nieuw experiment aan

experiment-makenKlik op Experiment maken. In het scherm dat zich opent, kun je alle gegevens van het nieuwe experiment toevoegen. Er zijn een aantal velden belangrijk:

  • Naam voor dit experiment: Spreekt voor zich, geef hier aan hoe je het experiment wilt noemen. Bijvoorbeeld “Mijn eerste a/b test”
  • Doelstelling voor dit experiment: Geef hier aan wat je wilt bereiken. Je kan kiezen tussen een eerder ingesteld doel of een nieuw doel aanmaken. Daarnaast kun je ook testen uitvoeren op het gebruik van de website. Hier heb je keuze uit Bounces, Paginaweergaves of Sessieduur. Wij kiezen hier voor een ingesteld doel. Heb je nog geen doelen ingesteld op je website, maak er dan een aan. Uitleg hierover vind je ons artikel Google Analytics doel instellen.

We gaan nu naar de volgende stap, klik op Volgende stap.

Stap 3: Control en Variant

control-en-variantIn deze stap geven we aan welke pagina we willen testen. Vul bij Oorspronkelijke pagina de URL in van de pagina. Bijvoorbeeld “http://www.zetom.nl/” Google Analytics maakt automatisch een screenshot van de huidige pagina. Vink “Experiment consolideren voor andere inhoudsrapporten” om te zorgen dat variant en oorspronkelijke pagina als 1 worden gezien in andere Analytics rapporten.

Vul bij Variant 1 de URL in van de pagina met de aanpassing. Heb je een content management systeem zoals WordPress, dan kun je zelf een extra pagina aanmaken. Kom je hier niet helemaal uit, vraag dan aan je websitebouwer of hij een extra pagina kan aanmaken die hetzelfde is maar met de aanpassing. Deze kan binnen 10 minuten zijn aangemaakt.

Stap 4: Experiment code toevoegen

In de volgende stap moet de Experiment code van Google worden toegevoegd aan de website. Dit kan je zelf uitvoeren door op De code handmatig toevoegen te klikken. Je krijgt een code van Google Analytics die je moet toevoegen aan beide pagina’s en hoe je dit het beste kan doen.
Je kan ook voor de optie kiezen om de code door te sturen naar de beheerder van de website door De code doorsturen naar de webmaster aan te klikken. Hij of zij kan de code dan aan beide pagina’s toevoegen.

Stap 5: Experiment controleren en starten

experiment-startenZijn de codes toegevoegd? Dan kunnen we dit in de laatste stap controleren. Google checkt of alles goed staat ingesteld voor het Experiment. Wanneer dit het geval is kunnen we het experiment starten.

Nu is het afwachten tot de eerste resultaten binnenstromen. Laat de test minimaal een week lopen, het weekend kan namelijk andere resultaten opleveren dan werkdagen. De duur van de test is afhankelijk van de hoeveelheid verkeer naar jouw pagina. Hoe meer verkeer en hoe meer conversies, hoe sneller je kunt zien of de resultaten betrouwbaar zijn. Google Analytics geeft aan wanneer je voor 95% zeker kunt zijn dat het resultaat van jouw test klopt.

Je kunt nu rustig achterover leunen en de resultaten afwachten. Maar je kan in de tussentijd ook jouw volgende test plannen!


Geplaatst in: , ,


Over Pieter Baecke

Eigenaar van ZetOm en gek op conversies. Dagelijks bezig met het verbeteren van websites, zodat ze meer bezoekers omzetten in klanten. Wat de klanten van ZetOm weer omzet op levert. Heb je een vraag stel hem dan gerust via pieter@zetom.nl of stuur een tweet naar @pieterbaecke



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *