Hoe vraag jij om feedback van je klant? Doe het digitaal met deze 9 tools!

25 november 2014 - Door feedback-klanten-digitaal

In ons vorige artikel heb ik je laten zien hoe je kwantitatieve data kan verzamelen. Via statistieken, sessie recorders en heatmaps kun je inzicht krijgen wat een bezoeker op jouw website doet. In dit artikel zal ik tools en programma’s bespreken waarmee je kunt achter halen waarom dit gebeurt.

Om hier achter te komen moet je in dialoog gaan met jouw bezoeker. Hiervoor heb je verschillende tools tot je beschikking, die eenvoudig te installeren zijn. We zullen de volgende tools bespreken:

  • Online chatfuncties
  • Digitale enquêtes
  • Online vragensysteem

Online chat

olarkDit zijn die handige popupschermen links of rechtsonder op een website. Wanneer je als bezoeker een vraag hebt klik je op het schermpje, stel je een vraag en binnen een paar minuten heb je een reactie. Dit is een soort van digitale verkoper op je website.

Via een simpel script zijn deze tools toe te voegen aan jouw website. Hier kun je de volgende tools voor gebruiken:

  • Olark – Eén van de meest gebruikte online chattools. Ze hebben een gratis abonnement voor 20 sessies per maand. Onbeperkte chatten begint vanaf 15 dollar per maand. Deze tool gebruiken wij ook op onze website!
  • Lively chat support –  Dit is een gratis online chattool voor WordPress. Eenvoudig te installeren en aan te passen.
  • Zopim – Deze tool heb ik nog niet getest, maar ik hoor goede geluiden over hun pakket. Dit pakket is zeer uitgebreid en toont veel statistieken. Ook  bieden ze een gratis uitgeklede versie, die je kunt proberen.

De bovenstaande tools zijn eenvoudig toe te voegen aan jouw website, zodat je direct kunt beginnen met het helpen van jouw bezoekers.

Digitale enquêtes

survey monkeyDit is een tool die veel gebruikt wordt door webshops. Genereer je leads via jouw website? Dan is een digitale enquête een ideale manier om feedback te vragen aan jouw bezoeker.

Wanneer een bezoeker een leadformulier op jouw website heeft ingevuld, stuur je hem een link naar de enquête. Zo kan hij aangeven wat hij van jouw site en zijn bezoek vond. Deze inzichten kan je later weer verwerken in hypotheses voor testen.

Er zijn veel verschillende survey tools. Hieronder heb ik 3 tools opgesomd die interessant voor je kunnen zijn:

  • Surveymonkey Deze tool gebruiken wij zelf om enquetes op te stellen. De tool in principe gratis, maar wil je meer styling en personalisatie, dan bieden ze een upgrade aan. Kies dan voor het Goldpakket, dit kost 300 euro per jaar.
  • Google Forms – Is gratis te gebruiken en heeft de meeste opties. Je kunt minder vraagtypes aanmaken, maar de belangrijkste zijn beschikbaar.
  • LimeSurvey – Dit is een gratis tool die je zelf kunt installeren op een webserver. Zo houd je zelf controle over de data, die in jouw eigen beheer blijft.

Het maken van een goede enquête kan een uitdaging zijn. Hierover zal ik later een blogartikel schrijven. Maar er zijn tools genoeg om digitale enquêtes in te zetten. Als je ze goed inzet leveren ze gouden inzichten op.

Online klantfeedback

qualarooDit zijn tools die je op jouw website installeert, zodat mensen hun mening kunnen achterlaten. Een online enquête die in beeld springt voor bezoekers van jouw site. Ze noemen dit een microsurvey. Wij gebruiken deze tools om feedback te vragen over pagina’s. Je kunt je bezoeker vragen of de informatie aansluit bij  hun behoefte.

Hier volgen 3 tools die je hiervoor kan inzetten:

  • Free Survey Creator – Gratis te gebruiken en eenvoudig in gebruik. Je hebt de keuze tussen een multiplechoice vraag of een vraag met een opmerkingen veld. Via een script voeg je de vraag dan toe aan jouw website.
  • QuallarooDe meest gebruikte tool voor online klantfeedback. Deze is wel prijzig, want de tool kost je 63 dollar per maand. Je kunt de tool 14 dagen gratis uitproberen.
  • WebEngage – Biedt dezelfde mogelijkheden als Quallaroo, maar deze is beter betaalbaar. De kosten starten met 29 dollar per maand. Gebruik je hem voor een blog of een persoonlijke site, dan kan je hem ook gratis gebruiken.

Via deze tools kun je eenvoudig een vraag stellen jouw bezoekers. Wil je weten of de informatie op een bepaalde pagina aansluit bij jouw bezoeker? Stel hem de vraag via één

van de bovenstaande tools.

Online feedback vragen is eenvoudig

Zoals je kunt zien is het verzamelen van online feedback eenvoudig met de juiste tools. Vaak hoef je maar éénmalig een script toe te voegen aan jouw website en je kunt van start. Het verzamelen van feedback is essentieel in een goede conversie optimalisatie strategie. Het geeft je inzicht in de behoeftes van jouw bezoeker. Zo kan je ze dus beter van dienst zijn.


Geplaatst in: ,


Over Pieter Baecke

Eigenaar van ZetOm en gek op conversies. Dagelijks bezig met het verbeteren van websites, zodat ze meer bezoekers omzetten in klanten. Wat de klanten van ZetOm weer omzet op levert. Heb je een vraag stel hem dan gerust via pieter@zetom.nl of stuur een tweet naar @pieterbaecke



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *