Doelen instellen in Google Analytics

25 september 2014 - Door

Iedere website heeft een doel, dit doel kun je bijhouden in Google Analytics. Hieronder leg ik uit hoe je dit kan instellen.

Stap 1 : Login bij Google Analytics

accountGa naar http://www.google.nl/analytics en klik in de blauwe balk op Account aanmaken. Log hier in met je Google account. Heb je nog geen Google Analytics geinstalleerd? Kijk hier hoe je Google Analytics kan installeren.

Stap 2:Doelenpagina
beheerder
Doelen in Analytics worden ingesteld op de beheerderspagina van jouw Google account. Als je bent ingelogd, klik je op Beheerder bovenin de grijze balk. Hier zie je een overzicht van alle instellingen die mogelijk zijn in je Google Analytics account. In de rechterkolom onder dataweergave staat Doelen.
doelen

Stap 3: Doelenoverzicht.
Je hebt nu het overzicht van de doelen in beeld. Als je nog geen doelen hebt ingesteld ziet de pagina er zo uit:
doelen-overzichtJe mag 20 doelen aanmaken per account. Om een nieuw doel aan te maken klik je op + NIEUW DOEL.

Stap 4: Nieuw doel
Doel-stap1

In stap 1 heb je de mogelijkheid om een sjabloon te selecteren of zelf een doel aan te maken. Analytics heeft een aantal standaard sjablonen ontwikkelt om doelen bij te houden. Dit houdt in dat zij in de volgende stap de benaming en de type voor je selecteren, in de volgende stap leggen we hier meer over uit.
Voor deze uitleg kies ik Aangepast en klik ik op Volgende stap.

Stap 5: Naam en type instellen
doel-stap2In de volgende stap geef je het doel een naam en selecteer je het type. De naam (1) die je ingeeft wordt weergegeven in de statistieken van Google Analytics.
Bij Type (2) heb je 4 verschillende keuzes. Deze zal ik toelichten:

  1. Bestemming: Dit is een pagina op jouw website waar gebruikers naartoe worden gestuurd na een bepaalde actie. Bijvoorbeeld wanneer ze een formulier invullen en vervolgens op een bedankpagina terecht komen. Dan is de bedankpagina de bestemming van het doel.
  2. Duur: Dit doel telt de sessies die langer duren dan een bepaalde tijd als conversie. Voor sommige websites is de duur van een sessie belangrijk om te weten of bezoekers de content lezen.
  3. Pagina’s/Schermen per sessie: Wanneer een bezoeker een bepaald aantal pagina’s heeft gekeken tijdens zijn sessie zal dit worden gemeten als conversie. Via dit doel kun je de interactie met je website meten.
  4. Gebeurtenis: Je kunt via speciale tags gebeurtenissen bijhouden op je website. Bijvoorbeeld het openen van een document of het klikken op een link. Je kunt als doel instellen dat een conversie het uitvoeren van zo’n gebeurtenis is.

Voor deze uitleg heb ik voor Bestemming gekozen. Je kunt hier kiezen wat voor jouw doel van toepassing is. Klik vervolgens op Volgende stap.

Stap 6: Instellen waarde van het doel
doel-stap3

In de laatste stap van het proces moet je instellen wanneer een conversie ook echt een conversie is. Ik heb bij de vorige stap gekozen voor Bestemming. Hier mag je bij deze vervolgstap een bestemmingspagina invullen. Wanneer een bezoeker deze pagina heeft bekeken zal zijn sessie worden bijgehouden als conversie.
Bij Duur geef je het de lengte in van een sessie wat je rekent tot een conversie, bij Pagina’s/Schermen per sessie vul je het aantal pagina’s in en bij Gebeurtenis selecteer je welke gebeurtenis telt als conversie.

Bij Bestemming heb je een extra mogelijkheid om een Conversietunnel bij te houden, dit is interessant voor webshops en websites die leads moeten genereren. Je wilt bijvoorbeeld dat een bezoeker eerst de informatie leest, vervolgens naar een offerteformulier gaat en na het invullen wordt doorverwezen naar een bedankpagina. In de Conversietunnel kun je zien waar bezoekers afhaken.

trechter

Om te testen of het doel goed is ingesteld kan je op Doel verifiëren klikken. Analytics zal dan kijken of er conversies zijn geweest in de afgelopen 30 dagen.

Klik nu op Doel maken en je conversies worden bijgehouden.

Zoals je ziet kun je in Google Analytics eenvoudig doelen bijhouden. Hierdoor heeft je website echt een doel, waarbij je kan bijhouden wat de resultaten nu zijn. Het instellen van je doel is het startpunt om de conversie te verbeteren.

Mocht je vragen hebben over het instellen van een doel in Analytics stel ze dan hieronder. Ik zal dan zo snel mogelijk reageren!


Geplaatst in:


Over Pieter Baecke

Eigenaar van ZetOm en gek op conversies. Dagelijks bezig met het verbeteren van websites, zodat ze meer bezoekers omzetten in klanten. Wat de klanten van ZetOm weer omzet op levert. Heb je een vraag stel hem dan gerust via pieter@zetom.nl of stuur een tweet naar @pieterbaecke


2 reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *