75 Conversie optimalisatie tips – Zo verhoog je jouw conversie

18 november 2014 - Door 75-conversie-tips

Speciaal voor jullie heb ik een lijst opgesteld met 75 conversie optimalisatie tips. Ik heb geprobeerd het zo kort mogelijk te houden, maar heb je vragen? Stel ze dan gerust in het commentaarveld onderaan de pagina.

Aanbod

  1. Maak in het aanbod op je landingspagina duidelijk wat de bezoeker krijgt als hij met jou in zee gaat.
  2. Laat in een opsomming de voordelen zien van jouw product of dienst.
  3. Voeg urgentie toe aan je aanbod, zodat mensen actie ondernemen.
  4. Zorg voor 1 aanbod per pagina, dus 1 call to action.
  5. Vermijd afleiding zoveel mogelijk bij het aanbod, zodat mensen recht op hun doel afgaan.
  6. Zorg dat je binnen 5 seconden duidelijk maakt wat de bezoeker van jouw pagina kan verwachten.
  7. Is jouw product of dienst geschikt voor meerder doelgroepen? Segmenteer deze dan op jouw website en stuur ze naar de juiste pagina.
  8. Voeg garanties toe aan jouw aanbod, mensen zijn op zoek naar zekerheid.

Formulier

  1. Verander de tekst van je call to action knop in: Bestel nu, of : Vraag mijn offerte aan. Gebruik nooit “Verzenden” of “Versturen”.
  2. Test je call-to-action links of rechts van de pagina.
  3. Maak call-to-action knop breder, zodat hij beter opvalt.
  4. Geeft de knop van je formulier een kleur, zodat deze meer in het oog springt.
  5. Verwijder onnodige velden uit je formulier.
  6. Maak in de titel duidelijk wat je aanbiedt, waarom mensen het formulier moeten invullen.
  7. Persoonlijke gegevens invullen ligt gevoelig, laat zien dat je zorgvuldig met de informatie omgaat.
  8. Laat de bezoeker weten wat ze kunnen verwachten als ze het formulier invullen. Worden ze teruggebeld of gemaild? En binnen welke tijd?
  9. Plaats je formulier aan het einde van de pagina, onder de fold.
  10. Laat in de velden van je formulier zien wat bezoekers kunnen invullen. Bijvoorbeeld in het e-mailveld “test@test.nl”.
  11. Gebruik je Captcha op je formulier? Doe een test en haal hem weg.

Headline

  1. Maak in jouw titel duidelijk voor wie jouw product of dienst is.
  2. Vertel in de titel niet over functies van je product maar over voordelen.
  3. Zorg dat je in je headline communiceert waarom ze bij jouw moeten komen en niet bij jouw concurrent.
  4. Stel een vraag in jouw titel die verwijst naar de behoefte van jouw bezoeker.
  5. Laat bezoekers zien wat ze mislopen wanneer ze geen gebruik maken van jouw product of dienst.

Teksten

  1. Maak je teksten leesbaar met tussenkopjes en bulletpoints.
  2. Witruimte rond je teksten en paragrafen zorgen dat je teksten beter leesbaar zijn.
  3. Keep It Simple Stupid! Hou je teksten simpel en probeer jargon zoveel mogelijk te vermijden.
  4. Soms kan een aanpassing van 1 woord je conversie verhogen. Woorden als Gratis kunnen je conversie verhogen.
  5. Gebruik naamwoorden in plaats van werkwoorden.

Afbeeldingen en video

  1. Vervang stockfoto’s door zelfgemaakte foto’s. Dit geeft een eigen uitstraling aan jouw pagina.
  2. Voeg afbeeldingen van mensen toe aan jouw website. Gebruik wel mensen die in jouw doelgroep kunnen zitten.
  3. Zorg voor hoge kwaliteit afbeeldingen van jouw product.
  4. Voeg een video toe waarin je jouw product demonstreert of uitlegt hoe het werkt.
  5. Gebruik een CDN (Content Distribution Network) om jouw afbeeldingen en video’s op te hosten.
  6. Optimaliseer de grootte van jouw afbeeldingen, zodat ze er goed uitzien, maar ook snel laden.
  7. Verwijder afbeeldingen die de inhoud of het doel van de pagina niet ondersteunen. Deze leiden enkel af.
  8. Heb je een video op je pagina? Laat bezoekers weten hoe lang deze duurt, zonder dat ze hem moeten aanklikken.
  9. Help bezoekers met visuele aanwijzingen, zoals pijlen, om bezoekers te sturen op jouw website.

Socail Proof en betrouwbaarheid

  1. Ben je gecertificeerd door een instantie, laat dit zien op jouw website om vertrouwen te kweken.
  2. Gebruik testimonials niet alleen op een referentiepagina, maar plaats deze over de hele website.
  3. Heb je een webshop? Moedig klanten aan om een review te schrijven over een product en laat deze op de productpagina zien.
  4. Bied mensen de mogelijkeid om het product langer te houden dan wettelijk is toegestaan. Zappos biedt aan dat je het product tot 365 dagen mag omruilen.
  5. Voeg foto’s toe van mensen die een testimonial hebben gegeven over jouw product of dienst.
  6. Verwijder Social Media knoppen van pagina’s die bezoekers toch niet delen. Ze zorgen voor afleiding.
  7. Laat bezoekers zien via welke manier ze kunnen betalen in jouw webshop.

Design en layout

  1. Zorg dat je website voldoet aan de laatste webdesign standaarden, zo laat je zien dat je meegaat met de tijd.
  2. Zet je logo links boven en maak hem niet te prominent. Bezoekers geven niet om jou, maar om hun probleem.
  3. Een duidelijk navigatie helpt je bezoekers in hun zoektocht. Geef menu-items duidelijke titels.
  4. Geef de zoekfunctie van jouw site een plaats bovenin de website. Er zijn bezoekers die deze functie gebruiken.
  5. Belangrijke informatie moet je boven de fold plaatsen, mensen die niet scrollen kunnen deze informatie dan vinden.
  6. Verbeter de laadtijd van jouw website, bezoekers zullen je dankbaar zijn.
  7. Ben je telefonische bereikbaar? Zorg dan dat je telefoonnummer een prominente plaats krijgt.
  8. Het verwijderen van navigatie op een landingspagina kan voor hogere conversies zorgen.
  9. Verwijder onnodige elementen op jouw homepage. Je homepage heeft als functie mensen zo snel mogelijk van de homepage af te krijgen.
  10. Heb je links op je pagina staan? Zorg dat ze duidelijk zijn voor de bezoekers, anders worden ze niet aangeklikt.
  11. Voeg naast je logo ook een tagline toe, waarin je bezoekers duidelijk maakt wat je doet.

Prijs

  1. Heb je een dienst met verschillende prijzen? Maakt een tabel zodat bezoekers ze kunnen vergelijken.
  2. Bied je een keuze tussen verschillende opties? Help je bezoeker dan met het maken van een keuze.
  3. Verlaag het aantal mogelijkheden, zo zorg je dat bezoekers een keuze kunnen maken.
  4. Leg uit wat er gebeurt als ze akkoord gaan met een product of dienst.
  5. Plaats je duurdere product of dienst voor de goedkopere.

Feedback

  1. Installeer Mouseflow of Inspectlet om sessies van bezoekers op te nemen.
  2. Verstuur via SurveyMonkey of SurveyGizmo om enquêtes te versturen naar bezoekers, potentiële klanten en andere mensen die geïnteresseerd zijn.
  3. Gebruik Olark Online Chat op jouw website om direct met bezoekers in contact te komen.
  4. Voer een usertest via UserTesting uit om te kijken hoe mensen omgaan met jouw website.
  5. Via Analytics kun je achterhalen waar bezoekers afhaken op jouw site.
  6. Gebruik CrazyEgg om een heatmap te maken van jouw site. Zo kom je er achter of bezoekers kunnen vinden wat ze zoeken.

Analytics en conversie

  1. Heb je weinig bezoekers, focus je dan op microconversies. Hou wel de macroconversies in het oog.
  2. Wat voor andere websites werkt, hoeft niet voor jouw website te werken.
  3. De grootste verbeteringen in conversies komen van drastische wijzigingen, probeer eens wat anders.
  4. Een hogere conversiepercentage hoeft niet altijd meer omzet te betekenen. Als je jouw prijs verhoogt, heb je missschien 20% minder conversies, maar 60% meer omzet.
  5. Laat je test minimaal 1 week lopen. Bezoekers kunnen in het weekend meer converteren dan op werkdagen.

Testen

  1. Geloof niet alles wat je leest, wat voor anderen werkt hoeft niet voor jou te werken.
  2. Stop niet met het testen van je website na 1 of 2 testen, het kan soms langer duren voordat je resultaat hebt.
  3. Test één aanpassing per keer, dan weet je welke aanpassing voor het resultaat zorgt.

Wil je op de hoogte blijven van de laatste Conversie Optimalisatie tips?  Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Elke week ontvang je automatisch de laatste tips en nieuwtjes.

We zullen je emailadres nooit misbruiken


Geplaatst in:


Over Pieter Baecke

Eigenaar van ZetOm en gek op conversies. Dagelijks bezig met het verbeteren van websites, zodat ze meer bezoekers omzetten in klanten. Wat de klanten van ZetOm weer omzet op levert. Heb je een vraag stel hem dan gerust via pieter@zetom.nl of stuur een tweet naar @pieterbaecke



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *