Big Brother: 7 tools om bezoekers van je site te bespioneren

6 november 2014 - Door klanten-bespioneren

In 1999 startte John de Mol met Big Brother. Ik weet nog dat het een revolutionair idee was om mensen 24 uur per dag te bespioneren. Het werd een ongekend succes! In meer dan 50 landen werd de serie geproduceerd en uitgezonden. Maar wat heeft dat met jouw website te maken?

Online krijg je steeds meer mogelijkheden om jouw bezoekers te bespioneren.

In dit artikel laat ik je zien welke tools je kunt gebruiken en waarvoor ze dienen. Ze geven inzichten in interactie van een bezoeker met jouw website. En laten je zien wat onduidelijk is op jouw website. Laten we beginnen met de statistieken.

Meet de statistieken van jouw bezoekers

Met deze tools kun je bijhouden hoe bezoekers op jouw site komen, wat ze doen en wat ze belangrijk vinden.

1. Google Analytics

Deze tool van Google is gratis en houdt veel statistieken bij van jouw bezoeker. Hij kan eenvoudig worden toegevoegd door een script te plaatsen op elke pagina van jouw website.

De tool houdt veel data bij, zoals de locatie waar bezoekers vandaan komen, welke pagina’s ze hebben bekeken, hoe lang ze hierover hebben gedaan. Hij houdt ook bij via welke bron ze binnen zijn gekomen, bijvoorbeeld: Social Media, een zoekmachine of een andere bron. Je krijgt een compleet beeld waar jouw bezoeker vandaan komt en wat hij doet. Daarnaast heb je de mogelijkheid om doelen bij te houden. Hoe je deze kan instellen lees je in ons artikel Doelen instellen in Google Analytics.

Gegevens worden bijgehouden door Google, dit geeft ze ook de macht om te bepalen welke statistieken je wel mag zien en welke niet. Zoals ik eerder vertelde is Google Analytics gratis beschikbaar.

2. Piwik

Piwik is een open source tegenhanger van Google Analytics. Deze tool installeer je op de server waar jouw website staat. Met Piwik weet je zeker dat de opgeslagen statistieken alleen voor jou beschikbaar zijn, in tegenstelling tot Google Analytics.

In de tool worden bijna dezelfde gegevens opgeslagen als in Google Analytics. Wanneer je overstapt, heb je zelfs de mogelijkheid om je huidige Google Analytics data te importeren. Zo blijven historische data van jouw website voor onderzoek bewaard.

Piwik kun je dus gratis downloaden en installeren op jouw server. Ze bieden ook een Pro variant aan, waarbij ze Piwik online voor jou hosten. Deze start vanaf 49 euro per maand.

3. Kissmetrics

Kissmetrics was de eerste tool die zich richtte op de bezoeker van een website. Google Analytics is tegenwoordig ook overgestapt op deze methode van meten.

Van de bezoeker worden alle bezoeken bijgehouden en aan één persoon gekoppeld. Het maakt niet uit of het bezoek van een laptop of mobiel komt. Door deze manier van meten toe te passen krijg je een duidelijker beeld hoe jouw bezoeker interactie heeft met jouw website. Je kunt de gebruikerservaring precies in kaart brengen. Dit biedt weer kansen om deze ervaring beter te maken.

Je krijgt dus meer inzicht in je bezoeker, waardoor je beter besluiten kan nemen over wat je op je website moet aanpassen en testen.Het is echter niet goedkoop en start met abonnementen vanaf 150 dollar per maand.

Registeer heatmaps en sessies

heatmap-website

Heatmap van website

Natuurlijk is het belangrijk om statistieken bij te houden, maar je kunt nog meer te weten komen over je bezoeker. De onderstaande tools geven je inzicht door sessies van bezoeken op te nemen en heatmaps te maken.
Heatmaps geven een visueel beeld waar bezoekers naar kijken. En uit sessies kun je waardevolle inzichten halen in het gebruik van jouw website. Je zult knelpunten herkennen, die je daarna kan oplossen.

4. CrazyEgg

Deze tool kun je gebruiken om van jouw website heatmaps te maken. Op een heatmap kun je terug zien waar bezoekers naar kijken. Misschien kijken ze niet naar jouw call to action. Je ziet dus gelijk waar problemen zich voordoen. Dit soort tools zijn zeer interessant als je wilt weten wat je op je website moet gaan testen.

Naast heatmaps levert CrazyEgg ook Scroll- en Clickmaps. Scrollmaps geven aan hoever bezoekers naar beneden scrollen op een pagina. Clickmaps laten zien waar bezoekers op klikken.

CrazyEgg start met een abonnement van 9 dollar per maand. Je kunt ook een gratis trail aanvragen voor 14 dagen.

5. Inspectlet

Met deze tool komt Big Brother echt dichtbij. Hij neem namelijk de sessies van bezoekers op. In een opname kan je zien hoe de bezoeker met zijn muis over de website gaat, welke pagina hij aanklikt en wat hij invult. Dit kan enorme inzichten geven in de interactie met jouw site.

Deze tool is gratis te gebruiken voor 100 opnames per maand. Voor 39 dollar per maand kun je 5000 opnames registeren.

6. Clicktale

Net als Inspectlet neemt Clicktale sessies op. Deze tool is echter vele malen uitgebreider. Zo genereren zij automatisch van alle bezoeken een interactieve heatmap, waarbij je kunt zien hoeveel mensen over een link zijn gegaan, hoeveel hem hebben aangeklikt en hoelang het duurde voordat hij werd aangeklikt. Handig wanneer je wilt weten of je call to action werkt.

Clicktale kun je gratis uitproberen. Daarna starten de kosten vanaf 99 dollar per maand.

7. Mouseflow

De laatste tool is Mouseflow. Hij doet in principe hetzelfde als Clicktale en Inspectlet. Mouseflow heeft echter een Nederlandse website en documentatie. De support van de tool is ook in het Nederlands. Ze richten zich echt op webshops en marketingbureaus.

Je kunt Mouseflow gratis uitproberen voor 100 sessies per maand. Betaalde pakketten starten bij 15 euro per maand.

Installeer tenminste 1 tool voor statistieken en sessies

Zoals je ziet heb je nogal wat mogelijkheden om je bezoeker te bespioneren. Statistieken geven je een beeld waar de bezoeker vandaan komt en wat hij doet op jouw website. Sessieopnames geven je inzicht in welke interactie bezoekers hebben met jouw website. Dit is ontzettend handig als je wilt weten of ze bijvoorbeeld jouw call to action wel zien op de site.

Ik raad aan om minimaal Google Analytics en Mouseflow of Inspectlet toe te voegen aan jouw website. Hiermee kun je, zeker in het begin, voldoende inzichten verzamelen in het gebruik van jouw website en wat je eventueel kan verbeteren.

Ben je zelf een tool tegenkomen die je handig vindt? Laat het ons weten in de comments.


Geplaatst in: ,


Over Pieter Baecke

Eigenaar van ZetOm en gek op conversies. Dagelijks bezig met het verbeteren van websites, zodat ze meer bezoekers omzetten in klanten. Wat de klanten van ZetOm weer omzet op levert. Heb je een vraag stel hem dan gerust via pieter@zetom.nl of stuur een tweet naar @pieterbaecke


1 reactie


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *