10 fouten die je niet wilt maken op je site (maar wel maakt)

11 november 2014 - Door 10-fouten-die-je-niet-wilt-maken-op-jouw-site

Je kent het wel, je opent een website en je ziet model met een stralende glimlach, die niet echt lijkt. Of de titel van de website heet je welkom.Dit zijn voorbeelden van de grootste fouten die je op een website kunt maken. Het kost je bezoekers, die geen klant worden en je loopt dus omzet mis.

In dit artikel laat ik je 10 veelgemaakte fouten op websites zien en hoe je deze kunt voorkomen. Maak jij je schuldig aan deze fouten?

1. Wewe-ing

wewe-ingIets waar we ons als bedrijf schuldig aan maken is Wewe-ing. Ik kom veel bedrijven tegen die op hun website zoveel mogelijk over zichzelf vertellen. Hopelijk doe jij hier niet aan mee, maar de kans is groot dat dit wel het geval is.

Je wil op je website zoveel mogelijk vertellen over je product of dienst en hoe goed je bent. Stop hier mee, je bezoeker is toch niet geïnteresseerd. Die houdt zich liever bezig met zijn eigen problemen.

Oplossing:

Stop met het vertellen over jezelf en verdiep je meer in je bezoeker. Hij heeft een probleem en jij moet hem laten zien dat je hem kan helpen met het oplossen ervan. Richt je website zo in dat hij de informatie kan vinden die hij nodig heeft, in elke fase van zijn customer journey. Hij is zich misschien nog maar net bewust van zijn probleem, dan heeft hij niets aan verkoopinformatie. Zorg  voor oriënterende informatie over zijn probleem, die verkoop komt later wel.

2. Geen duidelijke call to action

Een vaak voorkomende fout op websites is het ontbreken of een onduidelijke call to action. Je moet je website zo eenvoudig mogelijk maken. Daar hoort bij dat je de bezoeker uitlegt wat je van hem verwacht nadat hij informatie heeft gelezen op een pagina.Wil je dat hij zich na het lezen van die informatie  inschrijft voor jullie nieuwsbrief? Laat hem dat dan ook weten , voeg een formulier toe aan het einde van de pagina en vraag om zijn gegevens.

Vaak kom ik websites tegen die wel een call to action hebben, maar deze is dan erg onduidelijk en valt  niet op. Jammer, want zo loop je conversies mis. Wil je dat mensen telefonisch contact met je opnemen? Spoor de bezoeker dan aan om de telefoon te pakken.

Oplossing:

Iedere pagina moet een duidelijke call to action hebben. Vaak kom ik op een pagina met interessante informatie, maar wordt mij niet duidelijk gemaakt welke actie ik uit moet voeren. Dit moet ik vervolgens zelf uitvinden. Leg bezoekers uit dat ze de telefoon moeten pakken als ze meer info willen. Gebruik je een formulier? Zorg dan voor kleurcontrast. Een rode knop in een grijs design springt in het oog.

3. Stockfoto’s

callcentre-mevrouwDe vrouw die je hiernaast ziet kom ik minstens 1 keer per week tegen als ik een website bezoek. Ze wordt vaak gebruikt bij telefoonnummers voor de klantenservice. Andere bekende voorbeelden zijn die witte poppetjes zonder ogen en mond. Die zijn bijvoorbeeld een huis of een website aan het bouwen.

Natuurlijk zijn stockfoto’s makkelijk. Je gaat naar een website, zoals iStockphoto, vult een  zoekwoord in en er verschijnt een hele rij met foto’s. Je kiest er een paar uit en klaar is Kees. Maar bezoekers prikken hier doorheen. Vaak zien de personen op de foto’s er nep uit. Bezoekers krijgen het gevoel dat ze bedonderd worden.

Oplossing:

Je kunt wel stockfoto’s gebruiken op je website, als ze maar aansluiten bij dat wat je wilt vertellen. Mijn voorkeur gaat uit naar afbeeldingen of foto’s van het echte product. Heb je een dienst? Je kan op creatieve manieren laten zien waar jouw dienst overgaat of wat het kan opleveren. Bezoekers converteren beter als afbeeldingen echt zijn.

4. Verouderde content

Heb je dat wel eens? Je opent  een website en ziet dat het laatste nieuwsbericht uit 2012 komt. Dan haak ik gelijk af. Ten eerste moet je jezelf afvragen waarom het nieuws een prominente plek inneemt op de homepage (hierover later meer). Maar het niet bijhouden van content is een grote no-no op het gebied van bezoekerservaringen.

Dit geldt ook bij Social Media, heb je een account en doe je er niks mee? Dan kan je hem net zo goed sluiten. Heb je niets te melden op je website, haal dat onderdeel dan weg.

Oplossing:

Zorg dat de inhoud van jouw website wordt bijgehouden. Heb je geen tijd? Besteed het dan uit.

5. Slechte headlines

Vaak kom ik op een site waar ik welkom word geheten. Welkom bij bedrijf Huppeldepup of iets dergelijks. Jammer, want dat trekt niet mijn aandacht. Ik zit met een bepaald probleem en wil weten of jij dat voor mij kan oplossen. Ik hoef geen welkom, maar wil zo snel mogelijk weten wat je voor mij kan betekenen, anders ben ik weg.

Oplossing:

Maak direct duidelijk aan jouw bezoeker wat hij op deze pagina kan verwachten. Laat zien welk voordeel jij hebt voor mijn probleem. Geen ‘Welkom op onze site’, maar kom met een pakkende kop. LinkedIn doet dit goed: “Word lid van het grootste professionele netwerk ter wereld”. Veel duidelijker kan je het bijna niet maken.

6. Sliders

De laatste jaren is het een trend om een slider toe te voegen aan je website. Makkelijk, want je kan meer informatie kwijt in een klein deel van jouw website. Maar vaak leiden ze bezoekers af en moet je uitzoeken hoe hij werkt. Er is namelijk geen standaard, sommige hebben pijltjes als navigatie, andere weer bolletjes.

Maar ik kom met een bepaalde behoefte naar jouw site. En wil zo snel mogelijk de informatie die ik zoek. Vervolgens kom ik een slider tegen die mij afleidt. Frustrerend en ik ben weg.

Oplossing:

Sliders lijken interessant, veel informatie op een klein deel van je site. Ze leiden echter af, kies liever voor een relevante afbeelding of video. Je doet moeite om mij naar jouw website te halen, zorg dan dat je me niet afleidt als ik er ben.

7. Beginnen met nieuws

Een grote ergernis, bij mij en andere bezoekers, is dat bedrijven direct hun nieuws in je gezicht gooien als je hun site opent. Meestal op een prominente plaats. Maar bezoekers zitten niet te wachten op jouw nieuws, zeker niet als ze jouw bedrijf nog niet kennen. Anders zou ik wel aangemeld zijn voor jullie nieuwsbrief of volg ik je via social media.

Oplossing:

Geef nieuws geen prominente plaats. Bezoekers zijn in eerste instantie niet geïnteresseerd in nieuws. Natuurlijk mag dit een plaats hebben op jouw website, maar zorg  dat je de bezoeker er niet mee irriteert, zeker niet de eerste keer. Voeg het toe aan je navigatie, maar niet als eerste of tweede item. Of verwerk het in de footer van je website.

8. Te veel of te weinig tekst

Je opent wel eens een website en gelijk krijg je een muur van tekst voor je. Zonder opmaak of duidelijk indeling. En jij verwacht dat ik die tekst ga lezen? Mensen lezen niet maar scannen. Bezoekers moeten de juiste hoeveelheid informatie hebben. Hoe kom je erachter wat voor jou werkt? Met A/B testen kan je bezoekers zelf laten kiezen wat zij prettig vinden.

Oplossing:

Zorg voor de juiste hoeveelheid tekst. Wanneer je een complex product of dienst verkoopt, heb je meer tekst nodig om de bezoeker te overtuigen. Het is lastig om te bepalen hoeveel tekst je nodig hebt. Zet daarom een test op met een korte en een lange variant van de pagina en laat de bezoeker beslissen.

9. Slechte formulieren

contactformulierWaar bezoekers, ik ook, zich aan ergeren zijn slechte formulieren. Sommige bedrijven maken er een sport van om zoveel mogelijk informatie los te peuteren van hun bezoeker. Dan krijg je een formulier waar gevraagd wordt of ik man of vrouw ben of wat mijn geboortedatum is. Waarom ze dit allemaal van mij moeten weten als ik een contactformulier invul is mij een raadsel.

Oplossing:

Zorg dat je enkel vraagt wat je nodig hebt. Vraag geen informatie, omdat je denkt dat je het misschien nodig hebt. Wil je bezoekers die een contactformulier invullen terugbellen? Vraag dan om hun telefoonnummer en niet om hun e-mailadres.

10. Niets doen met statistieken

Misschien niet direct zichtbaar voor jouw bezoekers, maar statistieken geven je inzicht in het functioneren van jouw website. Ik kom regelmatig bedrijven tegen die wel statistieken verzamelen maar hier geen inzichten uit halen. Een gemiste kans, want met deze gegevens kan je jouw website beter maken voor de bezoeker. Zo kan je ervoor zorgen dat meer bezoekers klant van je worden.

Oplossing:

Duik maandelijks, of vaker, in de statistieken tool van jouw website. Probeer te achterhalen waar de knelpunten zitten op jouw website en verhelp deze. Bezoekers zullen je er dankbaar voor zijn en zelf klant bij je worden. Mocht je dit zelf niet willen of kunnen, vraag het dan aan een specialist om deze inzichten te achterhalen.

Stop de ergernis

Zo zie je maar dat er veel fout kan gaan op een website. Ik erger me vaak wanneer ik een website tegenkom die een van de bovenstaande fouten maakt. Bezoekers herkennen deze problemen ook steeds sneller. Dat zorgt er weer voor dat ze direct weg zijn en op zoek gaan naar een andere site. Misschien wel die van jouw concurrent.

Ik hoop dat jij deze fouten natuurlijk niet maakt. Maar mocht dit wel het geval zijn, dan zou ik ze snel proberen op te lossen. Je frustreert je bezoeker namelijk en die wil je juist in klant omzetten.


Geplaatst in:


Over Pieter Baecke

Eigenaar van ZetOm en gek op conversies. Dagelijks bezig met het verbeteren van websites, zodat ze meer bezoekers omzetten in klanten. Wat de klanten van ZetOm weer omzet op levert. Heb je een vraag stel hem dan gerust via pieter@zetom.nl of stuur een tweet naar @pieterbaecke


4 reacties

  • Dank je wel weer voor de tips. Ooit volgde ik een workshop bij jullie waar ik nog dagelijks wat aan heb. Ik volg nog regelmatig jullie tips.
    Tegenwoordig niet meer beroepsmatig maar ik heb nog wel steeds een dorpspagina in beheer die ik mede dank zij jullie goede posts interessant kan houden.

    • Leuk om te horen dat je wat hebt aan onze tips Gina. We zullen je van tips blijven voorzien! Mocht je over een bepaald onderwerp meer willen weten dan horen we dat natuurlijk graag.

      Oh ja, heb ook even op jouw blog gekeken. Daar staan onderin nog wat zaken die in het standaard template verwerkt zitten zoals Some of our awesome clients en een verkeerd adres. Wellicht dat je die even moet weghalen.

  • Ondanks dat de bovenstaande tips uit 2014 zijn, sla je hier nog altijd de spijker op de kop. :)

    Conversie verbetering hou ik mij ook dagelijks mee bezig als Interaction Designer. Voor 2015 en 2016 zal de conversie op mobiel steeds belangrijker worden. Heb je daar al veel ervaring mee?

    • Hier heb ik wel ervaring mee, Marcel. Dit gaat in de toekomst zeker belangrijk worden, gezien het feit dat bij veel websites mobiel verkeer al richting de 50% of meer gaat. Wat ik vaak tegen kom is dat mensen mobiel benaderen als desktop, vervolgens de sales tunnel zelf niet doorlopen op hun site op een mobiel. Op hun desktop werkt hij toch ook, dus werkt hij ook op mobiel. Hier gaat het echter vaak fout. Overlays zijn bijvoorbeeld een ramp op een mobiel in portrait. Of ze veranderen iets zonder dit grondig te testen op verschillende apparaten. Je wilt zeker weten dat je een aanpassing doet, die werkt op de apparaten die jou het meeste opleveren!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *